نقاط عطف رشد كودك يك ساله

كلينيك توانبخشي دكتر حسيني سيانكي با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بيش از 15 سال سابقه، كادري مجرب و تجهيزات روز دنيا آماده ارائه خدمات كاردرماني، گفتاردرماني و روانشناسي براي شما عزيزان مي باشد.

نقاط عطف رشد كودك يك ساله

۶۲ بازديد

كودكان معمولاً در يك مسير طبيعي و قابل پيش بيني از يك نقطه عطف رشد به مرحله بعدي پيشرفت مي كنند. اما هر كودك با سرعت خودش رشد مي كند و مهارت مي گيرد. بعضي از كودكان ممكن است در يك مهارت مانند گفتار پيشرفت كنند اما در مهارت ديگري مانند رشد حسي و حركتي تاخير داشته باشند.

نقاط عطف معمولاً به پنج حوزه اصلي تقسيم مي شوند: رشد جسمي ، رشد شناختي ، رشد عاطفي و اجتماعي ، رشد زبان و رشد حسي و حركتي.

 

رشد و توسعه جسمي

كودك شما با سرعت خودش رشد مي كند و رشد سالم براي هر كودك متفاوت است. ميزان رشد طبيعي فرزند شما ممكن است كندتر يا سريعتر از مثال زير باشد.

بيشتر كودكان تا سن 1 سالگي:

در كل حدود 25 سانتي متر رشد كرده است (10 اينچ). اندازه گيري طول قد از زمان تولد تا بعد از آن به 71 سانتي متر (28 اينچ) تا 81 سانتي متر (32 اينچ) مي رسد. بين سن 9 تا 12 ماهگي ، بسياري از نوزادان وزن تولد خود را سه برابر كرده اند. بعد از اولين سال تولد نوزادان ، وزن خود را افزايش مي دهند.

دور سر تا سن يك سالگي بزرگتر مي شود (اندازه گيري در بالاي سر). دور سر اكثر نوزادان 46 سانتي متر است (18 اينچ). نقاط نرم يا فونتانل هاي جمجمه شروع به بسته شدن كرده اند. اما آنها تا حدود بين ماه نهم و هجدهم به طور كامل بسته نمي شوند.

به فرزند خود نگاه كنيد. سر فرزند شما متناسب با بقيه بدنش بزرگ است. شكم او برآمده است و در ناحيه ستون فقرات كمري لوردوز دارد.

تا سن يكسالگي كودك چند تا دندان دارد معمولاً اولين دندانهايي كه در مي آيند دو دندان فوقاني و تحتاني در جلوي فك هستند. تصويري از نظم معمولي كه دندانهاي كودك در مي آيند را مشاهده كنيد.

 

رشد حسي و حركتي

بيشتر كودكان تا سن 1 سالگي:

دوست دارند همه چيز را در دهانشان بگذارند. اين روش آنها براي آگاهي از يك شي است.

با نگه داشتن مبلمان يا اشياء جامد ، خوش را به حالت ايستاده مي رساند.

راه رفتن (قدم زدن در حالي كه مبلمان را نگه داريد) يا به تنهايي مي تواند راه برود.

با انگشت شست و سبابه مي تواند اشياء ريز مثل حبوبات را از روي زمين بردارد( pincer grasp). بيشتر كودكان تا زماني كه سن آنها در حدود 10 ماهگي است از pincer grasp استفاده مي كنند.

 

رشد گفتاري

بيشتر كودكان تا سن 1 سالگي:

با ساخت صداهاي مختلف مانند "پ ت ت ه ه ه" يا تكرار صداها مانند "با-با-با-با" تجربه كسب مي كنند. بسياري از كودكان نوپا با صداهاي "ب" و "د" تمرين مي كنند. آنها ممكن است رشته هاي طولاني از صداها را با لحن و سخن تند و ناشمرده مانند مكالمه بيان كنند.

مي تواند پدر و مادر را با نام خود شناسايي كند ("ماما" ، "دادا").

گاهي اوقات صداي كسي را كه در حال صحبت است مي شنود و بلافاصله تكرار مي كند.

مي تواند حداقل 3 كلمه بگويد.

نام خود را مي شناسد.آنها همچنين ممكن است هنگام صحبت درباره يكي از اعضاي خانواده يا حيوانات خانگي به آنها نگاه كنند. به طور معمول ، نوزادان در اين سن برخي از كلمات آشنا را درك مي كنند ، اگرچه آنها هنوز در مورد بسياري از كلمات ديگر و معاني آنها حدس مي زنند.

 

رشد عاطفي و اجتماعي

كودك شما با سرعت خودش رشد مي كند و رشد سالم براي هر كودك متفاوت است. ميزان رشد طبيعي فرزند شما ممكن است كندتر يا سريعتر از مثال زير باشد.

بيشتر كودكان تا سن 1 سالگي:

بيشتر با والدين و ساير مراقبان اصلي ارتباط برقرار مي كنند. آنها علاقه زيادي به بازي با كودكان ديگر نشان نمي دهند. اما آنها درگير "بازي موازي" مي شوند. اين در شرايطي است كه كودكان با يكديگر بازي مي كنند اما در تعامل نيستند.

دوست دارند با والدين و مراقبان ديگر رابطه عاطفي برقرار كنتد. آنها مي خندند ، خودنمايي مي كنند و به دنبال توجه هستند.

شروع به درك ماندگاري مي كنند. يعني اينكه مردم و اشياء حتي وقتي از ديد خارج هستند ، وجود دارند. در اوايل ، قبل از اينكه اين مفهوم آموخته مي شود ، برخي از كودكان ممكن است اعتراض به جدايي داشته باشند يا به نظر مي رسد كه اضطراب جدايي عود مجدد دارد. اين وضعيت در شرايطي است كه هنگام ترك والدين يا سرپرست ديگري ، كودكان احساس اضطراب و ناراحتي مي كند.

 

تفكر و استدلال (رشد شناختي)

بيشتر كودكان تا سن 1 سالگي:

در مورد اشياء روزمره و نحوه كار آنها كنجكاو هستند. كودك شما ممكن است دستگيره ها و دكمه ها را فشار دهد ، كشوها و كمد را باز كند.

اتفاقاتي كه چند ساعت يا حتي يك روز قبل افتاده اند را به ياد مي آورد. ممكن است كودك شما با انجام يك كار ساده مانند قرار دادن بلوك ها روي همديگر مهارت جديدي را نشان دهد يا هنگام صحبت درباره رفتن به فروشگاه هيجان زده شود.

مي تواند شي اي را كه شما پنهان كرده ايد پيدا كند. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما ببيند كه شما خرس عروسكي را با پتو مي پوشانيد، مي تواند با برداشتن پتو خرس عروسكي را پيدا كند.

بازي peekaboo را دوست دارد.


مقالات مرتبط:

نقاط عطف رشد كودك يك ساله

نقاط عطف رشد كودك ۱۸ ماهه

تأخيرهاي رشدي در كودكان ۳ تا ۵ سال

مركز آب درماني كودكان در تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.